Wsparcie w edukacji dziecka ze specyficznymi trudnościami na przykładzie Zespołu Aspergera
Skuteczne uczenie się jest tematem wielu analiz edukacyjnych. Liczba uczniów, którzy mają dziś trudność z nabywaniem wiedzy wzrasta, a matryce przyswajania wiadomości jeszcze w wielu podejściach tradycyjnej szkoły są niezmienne. Ten artykuł ma być podpowiedzią, jak dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z autyzmem, może uczyć się skutecznie oraz jak zorganizować jego przestrzeń, żeby efekty nauki były adekwatne do jego zaangażowania i potrzeb.
Punktem wyjścia jest właściwa charakterystyka zasobów dziecka oraz uwzględnienie jego deficytów. Dzięki temu zarówno rodzice, jak i nauczyciele będą mieli wgląd w to, jak wykorzystać mocne strony dziecka, ale też jak zorganizować warunki zewnętrzne w postaci metod, zasad i form pracy, które pomogą w procesie nauki. Mózg uczy się najskuteczniej, gdy utrzymuje stan równowagi, więc idea balansu pomiędzy mocnymi i słabymi stronami dziecka jest bardzo istotna.
Oto przykład Jasia (w diagnozie - zespół Aspergera):
Mocne strony: |
Trudności w nabywaniu wiedzy: |
- aktywny sportowo, - efektywnie pracuje indywidualnie, - ma dobrą pamięć. |
- trudności ze skupieniem uwagi, - brak myślenia metaforycznego, - trudności w realizacji zadań grupowych. |
Posiadając powyższe informacje o Jasiu możemy zaplanować najwłaściwszą formę edukacji. Zaczniemy od wykorzystania mocnych stron Jasia, aby najpierw dodać mu skrzydeł i utrzymać tzw. „lot motywacyjny”:
- Aktywność sportowa daje nam sygnał do kinestetycznych predyspozycji dziecka w uczeniu się, dlatego w edukacji Jasia wykorzystamy metody wielozmysłowe, np.:
- zamknij oczy i wyobraź sobie…,
- dotknij przedmiot, którego nazwę chcesz zapamiętać,
- podczas uczenia się czegoś na pamięć masz prawo chodzić/zmieniać miejsce.
Skuteczne tu będą również wszelkie metody zadaniowe, najmniej skuteczne okażą się metody podawcze, to znaczy tradycyjne dyktowanie lub przepisywanie.
- Preferencje dziecka związane z pracą indywidualną warto wykorzystać przy delegowaniu dziecku zadań, które będą asystować nauczycielowi, np.:
- każdemu rozdaj kartę pracy,
- policz ile osób jest na zajęciach,
- uporządkuj alfabetycznie według litery nazwiska uczniów zebranych od nich prac.
- Dominujące zapamiętywanie to dobry punkt wyjścia do angażowania dziecka w rolę osoby, która będzie relacjonować wydarzenia wstecz, np.:
- przypomnij temat ostatnich zajęć,
- przypomnij, które zadanie było zadaniem domowym.
Kiedy dziecko dostanie jawne sygnały o swoich mocnych stronach, wsparcie w obszarze deficytów będzie łatwiejsze. Jak to zrobić, przedstawiam poniżej.
1. Problemy z koncentracją uwagi można wspierać poprzez wprowadzanie elementów kontrolowanej dekoncentracji, np.:
- po 15 minutach od rozpoczęcia zajęć masz prawo wstać z ławki i usiąść 3 razy,
- część zajęć możesz spędzić na piłce do aktywnego siedzenia – wybierz, które to będą lekcje,
- gdy spada Twój poziom skupienia weź do ręki piłkę typu squishy lub poppit.
2. Kłopoty z myśleniem metaforycznym można wspierać poprzez stosowanie prostych i konkretnych komunikatów lub zadawanie pytań pogłębionych, np. jak rozumiesz to co do Ciebie teraz powiedziałem, jeśli czegoś nie rozumiesz, to co to jest, opowiem jeszcze raz
3. Trudność w zadaniach grupowych można wspomóc poprzez selektywny dobór dzieci do grupy lub zacząć od pracy w parze, np.:
- wybierz jedno zadanie, które chciałbyś zrealizować w grupie,
- powiedz, z jakimi osobami chciałbyś być w grupie, zapytam je o zgodę,
- w przyszłym tygodniu chcę, żebyś zrobił zadanie domowe z kimś z klasy, wybierz kto to może być.
Punktem odniesienia w obszarze skutecznego uczenia się jest adekwatna samoocena, dlatego tak ważne jest uwzględnienie samowiedzy o sobie, akceptacja deficytów i umiejętne wykorzystanie zasobów.
Zadaniem dorosłych jest to, aby podpowiadać dzieciom, uczyć ich tego, w jakich warunkach będzie im łatwiej się uczyć i jak robić to skutecznie.
Autor: Monika Bekker-Goska
Mgr pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i oligofrenopedagogiki, coach, neurodydaktyk, specjalista ds. psychologii motywacji. Posiada 15-letnie doświadczenie w szkole jako pedagog, oligofrenopedagog i nauczyciel oraz 8-letnie doświadczenie pracy w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli. Jest wykładowcą na studiach podyplomowych Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej oraz Instytutu Studiów Podyplomowych na kierunku autyzm, pedagogika specjalna, przygotowanie pedagogiczne, oligofrenopedagogika, socjoterapia, resocjalizacja. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej na kierunku pedagogika i pedagogika socjalna. Trener i szkoleniowej kierowniczej kadry oświatowej na kierunku pedagogika i pedagogika socjalna, trener nauczycieli, pracowników socjalnych i rodziców. Terapeuta w ośrodku rehabilitacyjnym. Autor publikacji dla czasopism specjalistycznych tj. Terapia Specjalna, Poradnik Dyrektora. Autor merytoryczny publikacji multimedialnej Eduterapeuticka ADHD.